23948sdkhjf

Cargo City i Københavns Lufthavn

Det er godt et år siden, SAS Cargo flyttede sin terminalhåndtering fra den nye hi-tech terminal i Nord til østområdet i Københavns Lufthavn. Siden har den store ejendom stået tom.

Det er godt et år siden, SAS Cargo flyttede sin terminalhåndtering fra den nye hi-tech terminal i Nord til østområdet i Københavns Lufthavn. Siden har den store ejendom stået tom.



Hvad gør man med en ny, tom hi-tech-terminal? Københavns Lufthavne, bygningens ejer, overtager nu selv fra 1. juli bygningen på Pedersdalsvej 1, som SAS Cargo flyttede ud af.

Det store hus skal genudlejes og Københavns Lufthavne benytter lejligheden til blandt andet at søsætte sit CPH Cargo City projekt i foreløbig en del af ejendommen.

Ejendommen er opført til SAS i 1998 og rummer både ca. 8200 kvadratmeter kontorer, 16.000 kvadratmeter lager- eller terminal område og en kælder på ca. 2500 kvadratmeter - i alt ca. 26.700 kvadratmeter.

Lufthavnen er bundet af en del restriktioner i forbindelse med genudlejning af ejendommen gennem lokalplanens bestemmelse omkring anvendelse af ejendommen. Overordnet set er målgruppen virksomheder med lufthavnsrelaterede erhvervs- og servicefunktioner.

I udlejningsprocessen søger CPH nu at finde flere kunder, der kan skabe mere cargo aktivitet, således at CPH kan fastholde og udbygge sin status som nordeuropæisk cargo hub.

En fremtidssikret løsning

- Københavns Lufthavn mødes af krav om øget lagerkapacitet og øget lokaliseringsmulighed for virksomheder tilknyttet luftfragt. Dette skyldes til dels, at mængden af luftfragt forventes at stige 300 procent på verdensplan de næste 20 år. En tilsvarende fremskrivning for Københavns Lufthavn betyder, at lufthavnen i 2029 skal håndtere omkring 1 million tons luftfragt, siger Lars Korup, Københavns Lufthavn Key Account Manager.

Udover en stigning i antal passagerer og mængden af luftfragt forventes både antallet og typerne af virksomheder, der opererer i lufthavnen eller servicerer lufthavnen, gradvist at ændre sig de kommende år. Blandt andet forventes en øget efterspørgsel efter serviceydelser fra lufthavnens kunder, og samtidig forventes en større specialisering blandt virksomhederne, der servicerer lufthavnen og lufthavnens kunder.

Central placering

- Det er velkendt, at vi gennem nu mange år har haft en plan om at udvikle et dedikeret cargo City-koncept for Københavns Lufthavn. Denne plan har nu fået fast grund under fødderne i form af denne store bygning, der er ideelt placeret ved lufthavnen og dens tilkørselsveje, siger Korup.

Der er otte kilometer til København centrum, 25 kilometer til Malmø centrum, der er et hastigt voksende motorvejsnet, og mulighed for modulvogntog – en vellykket kombination, der er svær at overgår.

- Nu søsætter vi projektet og går i gang med at bearbejde markedet, der blandt andet består af speditører, 3rd party handlere, air cargo truckers, luftfartsselskaber, GSSA firmaer og kurerfirmaer – og så må vi se, hvordan responsen bliver, siger Lars Korup.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064