Trafikvækst på Norge
Color Line tror på fortsat vækst i godstrafikken mellem Danmark og Norge
Af Lars Lassen
Color Line Cargo har store forventninger til udviklingen i godstransporterne mellem Danmark og Norge. Det store norske færgerederi slankede rutenettet mellem Nordjylland og Norge i 2007. Sammen med et mindre færgehavari betød det et markant drop i godsomsætningen i 2007.
- Vi har lukket ruter fra Hirtshals til Stavanger og Bergen. Det er vi naturligvis lidt kede af her i Cargo, fordi der var en ok fragtomsætning på ruterne. Men passagergrundlaget var simpelthen ikke stort nok. Til gengæld så forventer vi fortsat fremgang på de resterende ruter ud fra Hirtshals. Godsmængderne til og fra Norge stiger generelt og den gunstige udvikling, der har præget fragtomsætningen i de sidste fem år vil fortsætte. Selv en lavkonjunktur vil kun lægge en dæmper på den udvikling, siger fragtdirektør John Juul Nielsen, Color Line Cargo.
TrafiktalColor Lines fragttrafik fra Nordjylland til Norge vil fremover være koncentreret på ruterne fra Hirtshals til Kristianssand og Hirtshals til Larvik. Det er især på ruten til og fra Larvik – sammen med ruten Oslo-Kiel – der har tiltrukket stadigt flere lastvogne og trailere. Som det fremgår af diagrammet, så betød færgehavariet, der sendte en færge på værft i godt en måned sidste år et markant dyk på Larvik-ruten. Et dyk, der delvist blev opvejet af fremgang på ruten Hirtshals-Kristianssand.
Kristianssand ruten har kun vist en beskeden fremgang i perioden fra 1997 til 2006, hvor er årligt er sejlet med omkring 30.000 enheder (12-meters ekvivalenter). På ruten til Larvik steg antallet af enheder i samme periode fra små 23.000 enheder til hele 50.017 enheder i 2006.
Den dynamik forventer fragtdiretkør John Juul Nielsen, der færgerederiets fragtaktiviteter i Norge, Danmark og Tyskland, fortsætter.
- Når vi indsætter den anden Superspeed-færge på ruten til Larvik til sommer, så får vi endelig den kapacitet vi har ønsket os i årevis. Der er plads til mange fragtenheder på de nye færger og den høje marchfart betyder, at sejltiden afkortes med en time. Sammen med nye og bedre faciliteter i land, der effektiviserer turn-around tillader det også en højere frekvens på ruten. Endelig er der nu tidssvarende vejforbindelse fra Larvik til Oslo-området. Det betyder at vi kan tilbyde en stor serviceforbedring, der styrker os markant i konkurrencen set i forhold til den transittrafik, der går gennem Sverige til Oslo-området, siger John Juul Nielsen.
Den nye færge vil fordoble kapaciteten på Hirtshals-Larvik ruten.
JernbaneMen selv om Color Line Cargo står stærkt rustet til fremtiden med de nye færger, så er der ikke det ikke alt på ønskesedlen, der er streget ud.
- Jeg så gerne, at vi fik genoptaget godbaneforbindelsen til Hirtshals. Omkring halvdelen af den fragt, der går over Skagerak er transitgods. Det burde være grundlag for eksempelvis en heltogsløsning fra Duisburg til Hirtshals. Det kræver bare, at infrastrukturen er på plads. Det er ikke en lokal, men national opgave. Vi har fået foretaget beregninger, der viser at et ugentligt heltog fra Duisburg med 40 trailere kan reducere CO2-belastningen med 21 tons, sammenlignet med transport på lastbiler. Alene en heltogsløsning mellem Hirtshals og Taulov vil reducere CO2 belastningen med seks tons på hver tur. Det er ganske betydelige besparelser på miljøregnskabet, set på årsbasis. Vi ved fra kontakter med flere store speditører, at der er en stigende interesse for baneløsninger. Så nu er op til politikerne, at sørge for infrastrukturen kommer på plads og det kommer til at fungere, siger John Juul Nielsen.
Schweiziske Intercontainer forsøgte at starte en togløsning til Hirshals, men måtte kaste håndklædet i ringen efter få måneder.