23948sdkhjf

Hirtshals Havn på to ben

Hirtshals Havn satser målrettet på at blive en drejeskive i Nordeuropa

Hirtshals Havn satser målrettet på at blive en drejeskive i Nordeuropa



Af Lars Lassen

Godsomsætningen på Hirtshals Havn tog et kraftigt dyk i 2007. Men det har ikke svækket havnens tiltro til en fortsat vækst på fragtaktiviteterne i de kommende år.

- Godsomsætningen er gået tilbage på grund af ekstraordinære forhold. En af Color Lines færger var ude af drift i en måneds tid efter en brand i en el-tavle og Kystlinks måtte indstille færgedriften i godt to måneder efter havariet med Pride of Telemark. Men begge færgerederier sejler på fuld damp og jeg er sikker på vi kommer op på en godsomsætning i år, der ligger på niveau med 2006, hvor færgerne sejlede med 132.000 enheder, siger adm. dirktør Jens Kirketerp Jensen, Hirtshals Havn.

Godsomsætningen på for 2007 endte omkring 100.000 enheder.

- Hvis vi ser på udviklingen de foregående 4-5 år, så er godsomsætningen vokset med omkring 10 procent årligt. Den positive udvikling i trafikkerne til Norge forventer vi fortsætter i de kommende år. Den almindelige vækst i godstrafikken bliver samtidig forstærket med Color Lines nye Superspeed-færge, der øger fragtkapaciteten mellem Hirtshals og Norge markant, påpeger Jens Kirketerp Jensen.

Den nordjyske havn har oplevet en ganske markant udvikling i godstrafikken siden årtusindeskiftet. Målt i tons er godsomsætningen fordoblet fra omkring 700.000 tons i 2001 til godt 1,5 mio. tons i 2006. En tilsvarende udvikling ses på lastbiler og trailere, der er steget fra små 60.000 enheder i 2001 til de nævnte 132.000 enheder i 2006.

Færgetrafikken

Hirshals Havn er i fuld gang med at gennemføre en investeringsplan til 100 mio. kroner frem til 2009.

- Hirtshals Havn er lidt speciel, fordi fiskeri og transport udgør så stor en del af havnens omsætning. 20 procent af omsætningen kommer fra fiskeriet, mens hele 60 procent kommer fra transportaktiviteterne. Derfor er det også en udfordring, at sikre vi tilfører de nødvendige investeringer til begge ben, siger Jens Kirketerp Jensen.

Fragtaktiviteterne på Hirtshals Havn foregår fra tre områder. Color Lines færgeterminal, hvor Hirtshals Havn investerer i den omfattende ombygning og modernisering af terminalområdet, som forventes at stå færdig i 2009. Håndtering af stykgods sker i Østhavnen, hvor kajnære køle- og fryse-pakhuse er placeret. Herfra sejler eksempelvis Nor Line/Nørresundby Rederis sideportsskibe til destinationer på Norgeskysten.

Endelig er der NordsøTerminalen, der er Hirtshals Havns godsterminal, hvor man har de nødvendige faciliteter til håndtering af containere og ro/ro-gods. Herfra sejler Kystlinks. NordsøTerminalen har vanddyber til 9,5 meter (uddybning til 11 meter er muligt) og ro/ro-rampen og containerkajen er forstærket til tunge laster. Dertil kommer en mobil havnekran med en løftekapacitet på 100 tons. Dermed er Hirtshals Havn også klar til at håndtere speciallaster, såsom sværlast og projektlaster.

NordsøTerminalen er afspærret for offentligheden af hensyn til ISPS-reglerne.

Jernbane

Hirtshals Havn besluttede allerede i 2005, at man sløjfer de forældede jernbanespor på færgeterminalen, selv om en genoptagelse af godstogsforbindelserne sydpå stadig står højt på havnens ønskeliste.

- Sporene er kun 200 meter lange og det er for lidt i forhold til de 600 meter lange heltogs-løsninger, man kører med i dag. Det er simpelthen ikke rentabelt. Men vi ser klart et fremtidigt behov for togløsninger i forbindelse med Ro/Ro-trafikken. Alle prognoser viser at godstrafikken vil stige markant i de kommende år. Derfor er der behov for alternativer til vejtransporten, både af hensyn til miljøbelastningen, men især når det gælder om at begrænse væksten i lastbiltrafikken på motorvejen i Østjylland, siger Jens Kirketerp Jensen.

På kort sigt ønsker Hirtshals Havn at etablere et 600 meter langt tovejs spor parallelt med det nuværende hovedspor lige ved Hirtshals Transport Center, der er under opførelse. På lang sigt ønsker man et nyt jernbanespor gennem Lilleheden Plantage til ’Nordsø-terminalen’.

- Men det er selvfølgeligt et spørgsmål, hvem der skal betale for et nyt spor. Men må være i hele samfundets interesse, at der findes alternativer til motorvejen af hensyn til trængsel og miljø. Derfor mener vi også, at det må være statens opgave at sikre de nødvendige jernbanefaciliteter i alle relevante godsknudepunkter. Det gælder naturligvis også i Hirtshals, siger Jens Kirketerp Jensen.

Drejeskive

Havnedirektøren ligger ikke skjul på, at udviklingen af Hirtshals Havn nuværende status som hub for trafikkerne mellem Danmark – og dermed Centraleuropa- og Norge prioriteres højt. Men havnen ser gerne en større del af kompasrosen kommer i brug i fremtiden.

- Hirtshals Havn er i kraft af sin geografiske placering et naturligt knudepunkt for godstrafikken mellem Norge og Danmark. Men det bør være muligt at krydse denne akse med skibstrafikkerne fra Vest- og Sydeuropa til hele Baltikum. Hirtshals har helt klart potentiale som drejeskive for trafikken i Skagerak, siger Jens Kirketerp Jensen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.427