Rederierne vender hver en CO2-sten
Da danske rederier klarer sig strålende i disse år. Nybygningsprogrammet slår alle rekorder, og valutaindsejlingen nærmer sig de 200 mia. kr. Men en anden melding er lige så klar. Ingen transport uden CO2. Det får dog ikke rederierne til at opgive kampen for lavere udledninger. Tværtimod.
Af Finn Bruun
Når det går så godt for dansk søfart, som det fortsat gør, så skyldes det ikke mindst en lang tradition for at have de rigtige folk på rette sted og den deraf følgende handlekraft. Derfor tør Danmarks Rederiforening i en tid, hvor andre frygter for økonomisk nedtur, melde ud med en forventning om en valutaindsejling på op mod 200 milliarder kroner i år. Erhvervet vokser støt på med egne skibe og indchartrede og får næppe problemer med at blive 50 procent større, som man har lovet politikerne. Betydelige danske opkøb af rederier venter i horisonten.
Men flere skibe betyder alt andet lige øget energiforbrug og dermed øget CO2-bidrag. Derfor har rederierne blæst til CO2-kamp. Der ligger i sig selv en CO2-besparelse i en voksende dansk handelsflåde med moderne energieffektive skibe. Nybygningerne er langt mere effektive end gamle skibe og den dansk indchartrede tonnage er også moderne. Alene derfor udleder danske skibe langt mindre CO2 end resten af verdens skibe.
- Det skal ikke være nogen sovepude for os, men vi er bedre på miljøsiden end andre. Alligevel undersøger rederierne alle tekniske muligheder for CO2-besparelser, siger underdirektør Jan Fritz Hansen, Danmarks Rederiforening og nævner, at rederierne bl.a. arbejder med tiltag som større skibe, bedre trimning af containerskibe, teknisk bedre skrogdesign, bedre design af propeller, silikonebaseret maling, elektronisk styring af hovedmaskineri, vejrtjeneste og fartoptimering, varmegenvinding, optimering af havneanløb ligesom der kan blive tale om generelt at reducere farten.
Ikke neutralMen eftersom verdenshandelen ventes at stige med tre procent om året er der næppe udsigt til at søfarten bliver CO2-neutral. Men alligevel fremhæver Danmarks Rederiforening, at søtransport pr. tonkilometer er langt mere effektiv end nogen anden transportform.
Rederne sætter fortsat deres lid til, at FN’s søfartsorganisation IMO, vil sætte nogle internationale indeks for CO2-udledning, så man overalt i verden har den samme rettesnor. Det vil også vise, at dansk søfart er i øverste verdensklasse.
Danmark udgør så lille en del af verden – selv om vi klarer 10-15 procent af verdenshandelen – at vores egen CO2-udledning end ikke vil kunne måles på verdensplan. Men også på dette felt vil rederierne gerne være bedst i verden.