VW Lupo 3L produktion ophører
Stor dansk appetit på den miljøvenlige lille personbil er ikke nok til at redde den brændstoføkonomiske Lupo 3L fra sparekniven hos Volkswagen
Personbiler fylder sjældent spalterne i e-nyt. Når vi i dag gør en undtagelse, så skyldes det at en af de mest banebrydende bilmodeller siden årtusindskiftet afgår ved en alt for tidlig død.
Det er Volkswagen der med omgående virkning har standset produktionen af VW Lupo 3L, der har vakt berettiget opmærksomhed med et særdeles miljøvenligt brændstofforbrug. Hele 33 kilometer på en liter diesel klarer den lille VW.
Lupo 3L blev ikke nogen rigtig ’folkevogn’ i Danmark. Men det var tæt på. Der kom danske nummerplader på hele 15 procent af det første års 3L-produktion. Et udsædvanligt tal, da Danmark normalt aftager gennemsnitligt 0,6 procent af Volkswagens produktion.
Danskernes appetit på VW’s miljøbil steg med årene til hele 60 procent af samlede Lupo 3L-produktion. En interesse, der blev hjulpet godt på vej, med en håndsrækning fra Christiansborg. Danske politikere kunne nemlig godt se miljøfidusen ved den nøjsomme Lupo 3L og belønnede miljøvenlige bilister med en ’Lex Lupo’ – en omlægning af bilafgifterne, der gjorde det mere attraktivt at købe miljørigtigt.
Men den danske begejstring har ikke fundet ekko i udlandet, hvor efterspørgslen efter Lupo 3L har skuffet. 3L er forholdsvis dyr at producere. Blandt andet fordi, der er anvendt aluminium og magnesium for at holde vægten nede og en avanceret 1.2 liters dieselmotor med elektronisk gearkasse, der sørger for optimal udnyttelse af de kostbare dråber.
Derfor har VW Lupo 3L ikke kunnet konkurrere med andre, billigere og mindre miljøvenlige minibiler på det internationale bilmarked. Selv ikke råolieprisernes himmelflugt har ikke været nok til at gøre Lupo 3L til en kommerciel succes og nu har Volkswagen lukket og slukket for produktionen.
Hvis Toyota gør tilsvarende ’bitre’ erfaringer med deres miljøbil Prius, så forsvinder automobilindustriens interesse i at udvikle motorer og køretøjer med bedre brændstoføkonomi.
-----