23948sdkhjf

Det tyske Maut-problem kan føre til generelt højere vejskat i EU

De store vanskeligheder med den tyske vejskat, der igen og igen er blevet udsat har øget Tysklands interesse for at genindtræde i ordningen. Men nu advarer IRU (Den internationale transportorganisation) om, at nogle af EU-landene kan finde på, at udnytte en eventuel revision af Eurovignet-direktivet til at øge afgiftsniveauet for vejtransporter.

IRU opfordrer derfor Europa-Kommissionen at holde øje med sagen.

- En øget afgiftsbyrde på vejtransporter vil få transportomkostningerne til at stige og dermed forringe den europæiske konkurrenceevne. Bliver afgifterne, der i givet fald pålægges lastbiler, anvendt til at finansiere ikke-vejbaserede infrastrukturer, er der risiko for, at landevejstransporterne bliver mindre effektive, lyder det fra IRU.

I dag omfatter vignet-ordningen Danmark, Sverige, Holland, Belgien og Luxembourg.

Dansk opbakning

Hos DTL bakker man op om udmeldingen fra IRU

- Den er et klart signal til de medlemslande, der i givet fald vil benytte en ændring af vignet-ordningen til at skrue en ekstra gang på afgiftsskruen, siger direktør Michael Svane, der netop er indvalgt i forretningsudvalget i IRU Goods Transport Council.

- Hvis ordningen alligevel frister svage sjæle, er det afgørende, at transporterhvervet får kompensationsmuligheder - f.eks. en nedsættelse af vægtafgiften, siger han.

Den tyske trafikminister Manfred Stolpe har for nylig i Forbundsdagens økonomiudvalg luftet mulighed for tysk genindtræden, fordi den manglende vejskat betyder store indtægtstab for de tyske offentlige kasser.

Forskelsbehandling

- Det er en større proces, der i så fald skal sættes i gang, siger DTLs ordførende direktør Michael Svane i en umiddelbar kommentar til det mulige tyske vignet-comeback, og nævner at der i givet fald både skal nyinvesteringer til og genforhandling af en vignetordning.

- Til gengæld er det uholdbart, at transportvirksomhederne fra de nuværende vignetlande betaler fuld afgift, mens tyskerne siden august slet ikke har betalt vejafgift. Jo længere, det fortsætter, jo mere mærkbar bliver forskelsbehandlingen, fremhæver DTL.

Østrig rumler

Samtidig er Østrig lang fremme med sin egen ? meget simpelt opkrævede ? vejskat. Desuden truer Østrig med at besværliggøre lastbil-transitten, hvis ikke den nuværende transit-aftale gennem Østrig forlænges. Regeringen i Wien vil forsinke de tunge lastbiltransporter gennem landet via lokale tiltag. Og oppositionen såvel som de lokale myndigheder er enige. Der kan blive tale om både tidsmæssige og sektor-bestemte kørselsforbud plus ekstra strenge lastbilkontroller

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08