23948sdkhjf

Schenker tager endnu et skridt mod autonome containerskibe

DB Schenker har sammen med den norske techvirksomhed Kongsberg Maritime gennemført en fuldskala-simulering af et elektrisk og autonomt containerskib i norsk farvand.

Det oplyser den tyske speditør i en pressemeddelelse.

Simuleringen er en del en af en forundersøgelse i et projekt hvor Kongsberg Maritime og DB Schenker samarbejder med den norske møbelproducent Ekornes og techvirksomheden Massterly om at udvikle og teste autonome skibe uden emissioner.

"Dette er et strålende eksempel på, hvordan ny teknologi og effektive grænsebrydende samarbejder bidrager til overgangen til emissionsfri transport. Utroligt inspirerende!" siger Hanna Melander, Sustainability Manager hos DB Schenker Nordics.

Konkret skal skibet sejle mellem Ekornes' egen havn, ved Ikornnes, til havnen i Ålesund, som betjener de vigtigste havne i Europa.

Målet er, at fartøjet skal sejle uden besætning, men overvåges af Massterlys Remote Operation Center (ROC), som er bemandet af certificerede navigatører og maskinmestre.

Fragtruten på 43 km (23 sømil) afsluttes på tre timer med en hastighed på 7,7 knob.

Fartøjet er 50 meter langt, kan bære en last på 300 tons og er designet til formålet med autonom drift og nul emissioner.

Kommenter artiklen (1)
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078