DAO-direktør havde forudset udviklingen, men den kom hurtigere end ventet

Efter PostNords exit fra brevmarkedet understreger pakkedistributøren DAO, at de er klar til at sikre stabil, landsdækkende brevlevering som en naturlig fortsættelse af deres mangeårige distributionsopgaver.
Det skriver virksomheden i en pressemeddelelse.
- Vi har infrastrukturen og kapaciteten på plads til at håndtere opgaven. Vi har i mere end 100 år distribueret aviser. Vi har distribueret pakker og breve i næsten 15 år, så vi bevæger os ikke ind på et ukendt område, siger DAO’s adm. direktør Hans Peter Nissen.
Siden liberaliseringen af postloven i 2010 har DAO allerede sikret sig 25 procent af brevmarkedet og over halvdelen af magasinmarkedet.
Vi håndterer årligt over 150 millioner forsendelser. En forventet stigning på 50 millioner breve og magasiner vil ikke kræve drastiske ændringer Hans Peter Nissen
- Vi har forudset udviklingen, selv om den sker hurtigere end forventet, fortsætter Hans Peter Nissen, som unerstreger, at virksomheden er klar.
- Det er ikke en ny begyndelse for os, men en naturlig videreførelse af vores arbejde. Vi er parate til at løfte opgave.
150 millioner forendelser
DAO håndterer årligt over 150 millioner forsendelser. En forventet stigning på 50 millioner breve og magasiner vil ikke kræve drastiske ændringer – blot en mindre, håndterbar justering af sorteringskapacitet og omdelernetværk.
– Vi dækker allerede hele landet. Om det er breve, magasiner, aviser eller pakker, gør ingen forskel. Vi har tidligere håndteret store forandringer, senest under coronapandemien, hvor en markant stigning i pakkemængden blev håndteret, siger han.
1523 postkasser
DAO, der er 100 procent danskejet, har 1523 postkasser placeret i deres pakkeshops landet over. Her kan danskerne fortsat sende breve. Selskabet oplever desuden stor interesse fra små og mellemstore virksomheder, der søger en ny brevleverandør efter PostNords afsked med brevmarkedet.
– Vi har et kundeserviceteam på over 60 medarbejdere, der kan kontaktes telefonisk eller via mail, så vi kan finde en løsning for alle, der har behov for brevdistribution, siger Lars Balsby, salgsdirektør fra DAO.
- Vi har ingen planer om at følge PostNords eksempel og forlade brevmarkedet. Tværtimod. Vi er her i morgen, om fem år og om ti år.
- Mange tror, at brevet er på vej ud, men det har stadig en væsentlig funktion. Det bruges fortsat til eksempelvis betalingskort, sundhedskort, postkort og konfirmationsinvitationer. Derudover er knap 300.000 borgere fritaget for Digital Post, og op mod 600.000 forsendelser går til blinde og svagtseende, slutter Lars Balsby.