23948sdkhjf

Stram debitorstyring på menuen

Revisor Kaj Glochau: Mange virksomheder vil blive ramt af likviditetsproblemer efter sommerferien.

Da statsminister Mette Frederiksen lukkede Danmark ned i starten af marts fik godstransporten særlig opmærksomhed. For transport- og logistikbranchen har en uundværlig funktion, når ikke bare medicin og værnemidler skal frem, men også når der skal varer på hylderne i supermarkederne.

Derfor har store dele af branchen også kørt med et nogenlunde normalt aktivitetsniveau trods coronakrisen.

Der har da heller ikke været mange transportkonkurser i Statstidende de seneste måneder. Faktisk har konkurstallene været overraskende lave.

Statsautoriseret revisor Kaj Glochau, der er partner i EY P/S i Aabenraa, har en god forklaring og en vigtig opfordring til transportvirksomhederne.

- Taler vi om godstransport, ser jeg overvejende en god beskæftigelse ude i virksomhederne. På det seneste er det løjet lidt af for nogen. Men er meget forskelligt afhængig af, hvad den enkelte virksomheder er beskæftiget med.

En transportvirksomhed, der eksempelvis primært er beskæftiget med transport af halvfabrikata hjem til danske industrivirksomheder fra Italien, har nok ikke haft særligt meget at køre med. Men overvejende syntes jeg ikke jeg har oplevet voldsomme fald, selv om det for enkelte transportvirksomheder godt kan være tilfældet, siger Kaj Glochau til Transport Tidende.

Hjælpepakkerne

Han fastslår, at hjælpepakkerne er forklaringen på det forholdsvis lave aftalt konkurser generelt.

- Regeringens hjælpepakker har sendt rigtigt meget likviditet ud i virksomhederne. Det er en likviditet, der er uddelt forlods til dem, der har søgt om lønkompensation eller kompensation for faste omkostninger. De har modtaget hele kompensationssummen for alle tre måneder umiddelbart efter de har søgt, siger Kaj Glochau og fortsætter.

- Samtidig er betalingsfristerne for moms og skat blevet udsat - det har betyder, at virksomhederne ikke skal af med likviditet. Det har samlet set påvirket virksomhedernes likviditet markant positivt. Oven i kommer så, at den moms, som små og mellemstore virksomheder havde indbetalt 2. marts i år, den kunne de låne tilbage rentefrit, således at den først skal betales 1. april 2021. På den måde er der kommet masser af likviditet ud i virksomhederne.

Får en ende

Kaj Glochau opfordrer transportvirksomhederne til at gøre ekstra meget ud af økonomi- og debitorstyringen.

- Hjælpepakkerne har sendt masser af likviditet ind på kassekreditten. Men det betyder, at virksomheder, der ikke er så skarpe på økonomistyring, de vil sagtens kunne køre med underskudsgivende drift uden de hører nogen alarmklokker, der ringer, siger Kaj Glochau og forklarer:

- Alarmklokkerne er jo netop at kassekreditten er trukket helt op. Hvis man ikke selv kan se, at likviditeten er brugt op, så ligger håndbremsen nede i banken. Normalt vil bankrådgiveren ringe, hvis kassekreditten nærmer sig overtræk. Men lige nu ringer bankrådgiveren ikke, fordi der ikke er noget træk på kassekreditten. Det er lidt som at køre uden et speedometer, der virker. Og det er noget rigtigt skidt, at styre sin virksomhed efter nogen instrumenter, der ikke virker. Det er derfor har vi ikke set så mange konkurser endnu, men de kommer her hen over efteråret, når likviditeten er væk.

“Tilbagebetaling”

Den erfarne revisor påpeger, at hverken lønkompensationen eller kompensationen for faste udgifter er penge virksomheden kan beholde.

- Det er bare en kompensation for udgifter virksomheden har i forvejen til løn og faste udgifter. Og så skal man huske, at der kun er tale om en delvis kompensation. Der er god likviditet derude - men det ændrer sig efter sommerferien. Så kommer konkurserne og det gælder ikke bare transportbranchen. Det gælder rigtigt mange brancher, advarer Kaj Glochau.

- Transportportøren, der leverer varer til et byggemarked, han skal nok ikke være så nervøs for sine penge. Men kører man for kunder, som har en god likviditet lige her og nu, der er brugt op efter sommerferien, så får transportvirksomhederne klø. Transportvirksomheden vil i den situation ikke bare miste fremtidig omsætning - der vil sandsynligvis også være tab af tilgodehavender. Så det gør dobbelt ondt, siger Kaj Glochau, der slutter med en opfordring:

- Derfor er det afgørende, at transportvirksomhederne har fokus på debitorstyringen. Det er virkeligt nødvendigt. Hellere i dag end i morgen, fordi likviditeten er derude her og nu. Men det bliver den ikke ved med at være.

(Denne artikel er også bragt i Transport Tidende nummer 13/2020 - i temaet om told, jura, forsikring og revision).

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.14