23948sdkhjf

- Vi er ved at skævvride pakkebranchen

Det er ulige konkurrence, når nogle kurervirksomheder kan køre uden varebilstilladelse, lyder det fra varebilsvognmændenes formand Thomas Jensen.

Der er tale om ulige konkurrencevilkår, der fører til en skævvridning af kurerbranchen, når der kan spekuleres i at være undtaget af de nye varebilskrav, der trådte i kraft 1. juli 2019.

Det mener Thomas Jensen, der foruden at være administrerende direktør i Rødekro Kurer også kan smykke sig med titlen som formand i DTL’s Specialforeningen for Kurer og Varebilstransportører (SKV).

Her ser man gerne undtagelserne fjernet. Det har Benny Engelbrecht dog ingen umiddelbare planer om, men henviser i stedet til, at ordningen senere skal evalueres, lyder det i et svar fra transportministeren til Thomas Jensen.

Baggrund

1. juli 2019 trådte nye regler i kraft på transportområdet, der blandt andet indebar indførelsen af nye tilladelses- og uddannelseskrav til varebilsvognmænd og -chauffører.

Varebilsvognmænd skal blandt andet herefter have en varebilsvognmandsuddannelse samt en varebilstilladelse, mens varebilschauffører skal have et varebilschaufføruddannelsesbevis.

Nye vilkår, som SKV og Thomas Jensen selv har kæmpet for.

Men for at få de politiske ender til at mødes blev der besluttet en række undtagelser til de nye regler – blandt andet at en virksomhed er fritaget for reglerne, hvis der er tale om godskørsel for fremmed regning mod betaling i bil under 2.000 kg og med kolli under 11 kg per styk. På denne måde forhindrede man, at eksempelvis pizzabude, avisdrenge og madudbringning til ældre ikke blev omfattet af reglerne.

Undtagelsen omfatter dog også post og pakker under 11 kg stykket, hvilket må antages at være en kategori af et ikke ubetydeligt omfang i branchen. Og et forretningsområde, hvor kurervirksomheder med biler mellem 2.000 og 3.500 kg – og dermed omfattet af de nye regler – også gør deres forretning.

Skævvridning

Dermed er der skabt en forskel i konkurrencevilkårene, som skævvrider branchen, mener Thomas Jensen.

- Vi vil gerne have fjernet undtagelserne i varebilsloven. Det har hele tiden været vores hensigt i SKV, at al godskørsel mod betaling skulle være omfattet af reglerne. Vi har hele tiden påpeget, at undtagelserne ikke var en god ide, men for at få politisk flertal har der åbenbart været nogle kameler, der skulle sluges, siger Thomas Jensen.

Han tilføjer, at han som udgangspunkt godt kan forstå hensigten med undtagelserne.

- Det giver jo god mening at undtage avisomdeling og madudbringning eksempelvis. Men når det gælder udbringning af post og små pakker, giver det en skævvridning af branchen, for mange virksomheder i branchen udnytter og spekulerer i vægtgrænsen, så de kan køre uden tilladelse. Det giver ulige konkurrencevilkår inden for pakkeområdet og rammer sådan nogen som mig og min virksomhed, siger han.

Svar fra ministeren

Thomas Jensen skrev sidst på året til transportminister Benny Engelbrecht og luftede sin bekymring angående undtagelserne i varebilsloven.

I sit svar dateret 15. januar bemærker ministeren, at formålet med det nye tilladelseskrav grundlæggende er at bekæmpe sort arbejde, socialt bedrageri og illegal arbejdskraft i varebilsbranchen ved at stille en række krav til varebilsvognmænd- og chauffører til uddannelse, økonomi, god skik m.m.

”Der var i beslutningsforslaget B 165 ikke foreslået en nedre vægtgrænse for varebiler, der skulle omfattes af en tilladelsesordning. Der var dog et politisk flertal for, at tilladelseskravet skulle begrænses til varebiler eller vogntog med en tilladt totalvægt mellem 2.000 og 3.500 kg., hvorfor denne begrænsning indgik i lovforslaget. Den nedre grænse skal ses i sammenhæng med vægtgrænsen på 11 kg pr. stykgods, der ligeledes fremgår af tilladelsesordningen. Hensigten med bagatelgrænsen var specifikt, at omdeling af aviser, reklamer og mindre pakker ikke skulle være omfattet af krav om tilladelse”, lyder det i brevet, der fortsætter:

”Undtagelsen rokker dog ikke ved, at det grundlæggende var hensigten netop at gennemføre en regulering af varebilsbranchen, som et flertal i folketinget længe har ønsket at lave om på. Det er sket med lovens ikrafttræden den 1. juli 2019, og det er mit indtryk, at størstedelen af den etablerede varebilsbranche er godt tilfredse med udsigten til, at der nu luges ud i branchens brodne kar. Jeg har ikke planer om, at de nye krav til godskørsel for fremmed regning i varebiler skal skærpes yderligere, men ordningen skal senere hen evalueres. Ved en kommende evaluering vil effekten af tilladelseskravet blive vurderet, ligesom der også vil blive set nærmere på, hvordan tilladelseskravet efter godskørselsloven harmonerer med de kommende EU-krav til varebiler i international transport, som vedtagelsen af Vejpakken vil medføre”, siger transportminister Benny Engelbrecht.

(Denne artikel er også bragt i Transport Tidende nummer 2/2020).

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.179