23948sdkhjf

- Ikke nødvendigt med undersøgelse

Danske Speditører mener, effekterne af 25 timers reglen er veldokumenteret.

- Det er fornuftigt at undersøge effekterne af 25 timers reglen, men vi kan allerede se effekterne nu, og det er så rigeligt dokumenteret, at der er et massivt behov for flere parkeringspladser til lastbiler på rastepladserne. Man behøver ikke lave store evalueringer. Det er bare at komme i gang med at finde pengene.

Ordene kommer fra Martin Aabak, direktør i Danske Speditører, der kommenterer på P1’s radioudsendelse Public Service fra 1. april, hvor transportminister Ole Birk Olesen og transportordførerne Kim Christiansen og Kristian Pihl Lorenzen svarer på kritikken af den manglende parkeringskapacitet til lastbiler langs rastepladserne.

Vil undersøge behov

I udsendelsen siger de to ordførere, at det er problematisk, hvis der mangler kapacitet til de chauffører, der skal holde deres lovpligtige hvil, og at der i regeringens og DF’s infrastrukturplan derfor er sat midler af til en undersøgelse af problemets omfang.

Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorenzen siger blandt andet:

- Fra Venstres side er vi utålmodige. (…). Det er et frygteligt dilemma for chaufførerne hver eneste dag. Der er afsat penge til at få vurderet behovet for, hvor skoen trykker, og det arbejder vi hårdt for fra venstres side. Det er en bunden opgave. Vi kan ikke være de nuværende forhold bekendt, lyder det blandt andet.

Transportminister Ole Birk Olesen siger, at man vil fjerne alle de ulovlige parkeringer og derefter se på, om der fortsat er mangel på kapacitet til de chauffører, der har et lovligt ærinde på rastepladserne. Han forventer, at resultatet af den undersøgelse vil være klar inden sommerferien.

Men ifølge Danske Speditører er der slet ikke behov for at få foretaget en evaluering. Man behøver blot at køre ud på rastepladserne for at konstatere, at der er en akut mangel på parkeringskapacitet.

- Der er en underliggende tese om, at 25 timers reglen i sig selv frigør kapacitet. Men man er nødt til at sondre mellem langtidsparkering og det lange lovpligtige hvil. For når chauffører holder deres lange lovpligtige hvil, er der ikke tale om langtidsparkering, og så skal staten sørge for, at infrastrukturen tilbyder den nødvendige kapacitet, siger Martin Aabak.

Direktøren afviser dog ikke, at nogen ud over staten vil kunne se en ide i at etablere parkeringspladser på egen grund.

- Måske kan nogle kommuner se en ide i at etablere egne rastepladser, og jeg kan heller ikke afvise private initiativer på sigt. Men meget af den transportkapacitet, der kører rundt på danske veje, kører ikke nødvendigvis for en dansk speditør. Desuden undrer det mig, at transportministeren angiver som behov for ikke at investere, at han mangler et bedre beslutningsgrundlag og dokumentation for behovet. Og på den anden side opfordrer branchen til at komme i gang med at foretage de nødvendige investeringer, siger Martin Aabak.

Alvoren har overrasket

Til spørgsmålet om, hvorvidt han er blevet mere eller mindre fortrøstningsfuld, hvad angår udsigten til mere parkeringskapacitet, efter at have lyttet til P1-udsendelsen, er svaret et både-og fra direktøren:

- Jeg hører politikerne sige det samme som tidligere. Det nye er, at der er kommet et større og andet pres fra hele branchen. Jeg tror, at politikerne og andre er blevet overraskede over, at konsekvenserne af 25 timers reglen er blevet større og alvorligere, end forudset. Måske fordi dele af branchen selv var fortaler for restriktioner og stigende kontrolregimer over for de såkaldte langtidsparkeringer. Vi sagde allerede i december 2017, at ingen ville blive stillet bedre af parkeringsbegrænsningerne. Alle i vejgodstransporten ville tabe på det – og nu viser det sig, at vi har fået ret, siger Martin Aabak og tilføjer, at den netop offentliggjorte storstilede infrastrukturplan kun har værdi, hvis man sørger for også at afsætte midler til parkeringskapacitet.

- Investeringer i flere veje giver kun mening, hvis der også investeres i kapacitet på rastepladserne. Ingen kæde er stærkere end det svageste led, og rastepladser er en integreret del af infrastrukturen. Hvis ikke de milliardinvesteringer skal være spildt, så skal der følge parkeringskapacitet med, siger Martin Aabak.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.14