23948sdkhjf

- Medlemmerne gør os stærke

Tine Kirk Pedersen er ny direktør i Danske Havne.

Forandringens vinde kan blæse gode ting med sig, men en organisation og dens medlemmer har også brug for kontinuitet.

Sådan lyder budskabet fra Danske Havnes nytiltrådte direktør Tine Kirk Pedersen, der er brancheorganisationens tredje chef på lige så mange år.

Hun mener, organisationens medlemmer har fortjent kontinuitet i brancheorganisationen, har fortjent at blive lyttet til og har fortjent at føle eksekveringsstyrke fra deres brancheorganisation.

Tine Kirk Pedersen mener, hun har viljen, styrken og tilstrækkelig med erfaring i bagagen til at levere på de hensigter, og med adskillige besøg hos en lang række havne har hun allerede kastet sig over at lytte til stemmerne og samle budskaberne ude hos landets medlemmer.

Logistikerfaring

Transport Tidende møder Tine Kirk Pedersen på Danske Havnes kontor i Bredgade i det indre København, hvor brancheorganisationen har holdt til siden maj 2015.

Da den nye direktør kom til Danske Havne per 1. juni i år, var det fra en stilling hos By & Havn. Inden da var hun over en årrække tilknyttet Sund & Bælt-koncernen som markedsdirektør og sekretariatschef, og fra 2000 til 2008 var hun ansat i Transportministeriet, hvor hun blandt andet var med til at udforme lovforslaget om Cityringen. Et stykke arbejde, som hun beskriver som en milepæl i hendes karriere. Tidligst i karrieren læste hun på CBS og kom ind på linjen cand.merc. i innovation og logistik. Her tændte et studenterjob hos DSB for alvor hendes interesse for infrastruktur.

- På det tidspunkt følte jeg, at jeg havde fundet min rette hylde. Jeg synes, at den mobilitet, der skabes via infrastruktur er rigtig spændende, for det er noget, vi alle bruger hver dag. Jeg kan godt lide, at det, man arbejder med, har betydning for borgerne. Men også, at man får øretæver, hvis man gør det skidt, siger direktøren, der i privatlivet er gift og har to teenagebørn og finder ro i at træne i fitnesscenter, på dansehold, yoga, pilates og en løbetur i ny og næ.

Denne dag, hvor Transport Tidende møder den nye direktør på en solbeskinnet tirsdag i august, har Tine Kirk Pedersen siddet på posten i blot to måneder, men hun føler, at hun allerede har skabt sig et godt overblik over organisationen og dens medlemmer. Den første tid i den nye stilling har været godt hjulpet på vej af hendes mangeårige erfaring inden for infrastruktur og transportlovgivning, siger hun.

- Når man starter i nyt job, er man spændt på, hvor meget man har med i sin rygsæk, men jeg har haft mere med, end jeg troede. Derfor har det været relativt ukompliceret for mig at træde ind i jobbet, siger Tine Kirk Pedersen.

Prioriterer god dialog

I stillingen som direktør i Danske Havne prioriterer hun på de indre linjer især den gode kommunikation.

- Der skal være god, tæt dialog mellem mig som direktør og bestyrelsen og medlemmerne. Det er meget vigtigt for mig, at medlemmerne føler sig hørt, og at der sker en efterfølgende eksekvering hos os. Det er også afgørende for mig, at Danske Havne har tætte relationer til resten af det blå Danmark og andre brancheorganisationer, som vi er tæt på, siger Tine Kirk Pedersen.

Hun tilføjer, at hun i det kommunikative har nogle evner, der er gavnlige for en leder i en brancheorganisation.

- Jeg er en lyttende leder, der er imødekommende, glad og positiv af natur. Men jeg har også et personligt drive og en energi, der gør mig til en resultatorienteret leder, der er fokuseret på at skabe ordentlige rammer og levere de produkter, der bliver aftalt. Jeg er arbejdsom, meget flittig og får tingene gjort på en ordentlig måde. Og det tror jeg passer godt ind i en medlemsorganisation som vores, siger hun.

Lyttende havnebesøg

Med sin evne og vilje til at lytte til medlemmerne har hun insisteret på at tage på havnebesøg ude hos medlemmerne, og i den første tid har hun besøgt omkring 25 medlemshavne over hele landet.

Hun har fra starten haft et ønske om at tilegne sig viden om nogle af de udfordringer, medlemmerne står over for i det daglige, at lære dem at kende og find ud af, hvad deres forventninger er til hende som direktør.

Havnebesøgene har især fået hende til at hæfte sig ved, hvor stor en betydning de enkelte havne har for deres respektive lokalområder, siger hun.

- Det gør stort indtryk på mig at se det lokale engagement for havnen. Jeg har mødt mennesker, der brænder for at arbejde for vækst og fremgang i deres havn, og der er rigtig stor lyst og energi til at fremme vækst og udvikling. Og så tager jeg også med mig, hvor enorm stor lokal betydning nogle havne har – både direkte for byen, men også for oplandet. Jeg vidste det godt, men det kommer alligevel bag på mig, hvor meget det er, siger Tine Kirk Pedersen.

Hun tilføjer, at besøgene har fået hendes øjne op for, at havneerhvervets vigtighed i hendes øjne ikke fylder nær nok i den offentlige samtale.

- En anden ting, jeg tager med mig, er, hvor meget fiskerierhvervet faktisk betyder. Det fylder ikke særlig meget i debatten, der mere har drejet sig om negative enkeltsager. Men der er en kæmpe værdi i landingerne og i hele baglandsindustrien er der en enorm mængde arbejdspladser. Det har overrasket mig. Og jeg tænker, at fiskeriet burde fylde mere i debatten – især i lyset af brexit, fordi en tredjedel af værdien af landingerne i Danmark stammer fra britisk farvand. Vi vil gerne bidrage til, at fiskeriet kommer højere op i den offentlige dagsorden, siger Danske Havne-direktøren.

Medlemmerne styrker

Tine Kirk Pedersen har i karrierens løb beskæftiget sig meget med jernbanen, som hun mener har mange ligheder med havnene. Begge har de karakterer af at være infrastruktur-knudepunkter og transportformer, der er velegnede som alternativer til vejgodstransporten. Desværre har de også det til fælles, at det trods ihærdige forsøg og gode politiske intentioner ikke i tilstrækkelig grad er lykkedes at flytte betydelige mængder gods fra asfalt til skinner eller sø. Tine Kirk Pedersen vil gøre sit til, at havnene, de blå motorveje og generelt den intermodale transport fremover får mere opmærksomhed og i højere grad end nu vinder indpas hos aktørerne i transportbranchen.

- Når der laves infrastrukturplaner i staten, taler man meget sjældent om de blå motorveje. 2018 er EU’s intermodalitetsår, men det har ikke fyldt ret meget, og det er ærgerligt. Men havnene er en vigtig del af dansk infrastruktur, og der kan bringes noget i spil ved at få mere transport ud på de blå motorveje og dermed skabe større mobilitet i samfundet og mindre trængsel. Og det er faktisk en udfordring, som jeg ser for os i havnesektoren, siger hun.

Hun mener desuden, at danske havnes styrke blandt andet ligger i evnen til at øjne nye forretningsmuligheder.

- Jeg synes, havnene er gode til at se de muligheder, der passer ind hos dem. De er gode til at finde nye forretningsområder at stå på. Som eksempelvis hvordan nogle havne har gjort offshore og vindmøller til et forretningsområde og hvordan andre har set, at dekommissionering er en branche i vækst. Og det er også det, der gør os stærk som organisation: Alt det man kan ude hos medlemmerne, siger Tine Kirk Pedersen.

(Denne artikel er også bragt i Transport Tidende nummer 18).

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.14