23948sdkhjf

- EU’s grønne udspil kan accelerere omstilling

Danske Rederier roser EU’s nye grønne udspil.

EU’s nye “A Green Deal Industrial Plan for the Net-Zero Age” har ligesom ’US Inflation Reduction Act’ blandt andet til formål at støtte produktionen af grønne brændstoffer, sikre en grøn infrastruktur og accelerere den grønne omstilling.

Danske Rederier ser med positive øjne på det nye udspil, som den mener kan få stor betydning for den grønne omstilling af skibsfarten.

- Opstartsstøtte er en af nøglerne til at få tilstrækkeligt højt tempo i den grønne omstilling. Vi så det med vindmøllerne i Danmark, og det er det samme med en storskalaproduktion af grønne brændstoffer. Derfor er vi overordnet positive over for den støtte, som Europa-Kommissionen nu har fremlagt planer for, siger Anne H. Steffensen, administrerende direktør i Danske Rederier.

Der er ifølge Europa-Kommissionen behov for større investeringer inden 2030 i fremstillingen af net-zero teknologier givet de europæiske ambitiøse EU-mål og international konkurrence. Pengene skal gå til at producere net-zero teknologier som sol- og vindenergi, batterier, varmepumper, hydrogen samt fangst og lagring af CO2. Midlerne skal gøres tilgængelige gennem en mere fleksibel tilgang til statsstøtte og via eksisterende EU-ordninger, hvor EU’s innovations fond er central for søfarten.

Der er desuden også planer om at indføre et loft over sagsbehandlingstid i forskellige godkendelsesprocedurer i større projekter. Der nævnes specifikt ideen om en ’One-stop-shop’-tilgang i medlemslandene.

- Netop sagsbehandlingstid ved godkendelser og tilladelser kan være en klods om benet i kampen for at få den grønne omstilling op i fart. Det er et godt signal fra EU, at vi skal stræbe mod at sætte et loft over behandlingstid på godkendelser, siger Anne H. Steffensen.

- Jeg håber, at EU’s grønne udspil kan blive et instrument til at sikre, at Danmark, som en af verdens førende skibsfartsnationer, får tilstrækkelige grønne brændstoffer til den voksende flåde af grønne skibe. Det er i dag en af de væsentligste udfordringer for skibsfartens grønne omstilling, at der ikke er sikkerhed for mængden af grønne brændstoffer, siger Anne H. Steffensen.

/anga.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125