23948sdkhjf

ITD: Alarmerende stor mangel på chauffører

- Vi skal tage situationen meget alvorligt, siger Henriette Kjær.

Ifølge den internationale lastbilorganisation IRU mangler der i øjeblikket 425.000 lastbilchauffører i Europa.

Det er alarmerende tal, lyder det fra brancheorganisationen ITD, der efterlyser politisk handling på problemet.

Herhjemme oplyser 6 ud af 10 transportvirksomheder, at de mangler chauffører, og mange steder rundt om i landet står der lastbiler parkeret, som ikke kan komme ud at køre på landevejene, fordi det ikke er til at få fat i en chauffør til at køre dem.

IRU’s årlige undersøgelse af chaufførmangel i Europa viser blandt andet, at gennemsnitsalderen på chauffører er helt oppe på 47 år. Og det tal vil kun blive ved med at stige, da det er vanskeligt for branchen at tiltrække yngre chauffører.

Derfor har ITD blandt andet foreslået, at alderen for, hvornår man kan tage stort kørekort, skal sættes ned til 17 år.

- Vi skal tage chaufførmanglen meget alvorligt, fordi den skaber flaskehalse i hele forsyningskæden. Og det rammer ikke kun transportvirksomhederne, men hele det danske samfund. For branchen er allerede nu presset til det yderste på grund af manglen på chauffører, og nu ser vi så tal, der peger på, at situation faktisk bliver endnu værre i den kommende tid. Det kræver politisk handling både herhjemme og i EU, siger Henriette Kjær, politisk chef i ITD, brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

ITD opfordrer derfor til, at man sætter tempoet i vejret fra politisk side med at finde løsninger på chaufførmanglen. For efterspørgslen på transport forventes også at stige, og det er en farlig kombination, der kan forværre forsyningskrisen og inflationen.

- Vi har længe presset på for en plan for chaufførmanglen herhjemme. Det har været svært at råbe politikerne op, men vi fornemmer, at både transportministeren og de transportpolitiske ordførere på Christiansborg har indset problemet og faktisk gerne vil medvirke til at gøre noget ved det. Men tallene fra IRU taler sit tydelige sprog - der skal handling til nu, siger Henriette Kjær og tilføjer:

- Chaufførmanglen koster samfundet rigtig mange penge, og derfor bliver vi også nødt til at få sat gang i nogle initiativer. Det gælder alt fra initiativer, der får flere unge til at søge ind på transportuddannelserne, fastholdelse af chauffører, der allerede er i branchen, et eftersyn af de mange regler og risiko for bøder, som vores chauffører bliver udsat for, til bedre vejinfrastruktur og mere kapacitet på rastepladserne, så de lovpligtige hvil kan overholdes. Det er en bred pallette, der skal kigges på, siger Henriette Kjær.

/anga.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.128