23948sdkhjf

IRU: Chaufførmanglen bliver værre

Chaufførmanglen accelererer kraftigt og forventes at stige med 40 procent i 2022.

Høj beskæftigelse og en høj efterspørgsel i slipstrømmen efter corona hælder brændstof på bålet, som udgør den tiltagende chaufførmange. Oven i kommer en hastigt stigende gennemsnitsalder på chaufførerne, som bliver vanskelige at erstatte på grund af små årgange.

Det skriver den internationale vognmandsorganisation IRU.

IRU's årlige undersøgelse af chaufførmangelen viser, at ubesatte stillinger for erhvervschauffører fortsætter med at stige med alarmerende hastigheder over hele kloden.

IRU undersøgte mere end 1.500 kommercielle vejtransportoperatører i 25 lande i Amerika, Asien og Europa og fandt, at manglen på lastbilchauffører steg i alle regioner i 2021 undtagen Eurasien.

I Europa steg de med 42 procent fra 2020 til 2021, mens åbne ubesatte chaufførstillinger nåede op på 71.000 i Rumænien, 80.000 i både Polen og Tyskland og 100.000 i Storbritannien. I Mexico steg manglen med 30 procent til 54.000; i Kina med 140 procent for at nå 1,8 mio. Højere chaufførlønninger i 2021, især i Europa og USA, har ikke ført til færre mangel.

IRU's generalsekretær Umberto de Pretto siger:

- Kronisk mangel på kommercielle chauffører bliver værre, millioner af stillinger forbliver ubesatte. Dette sætter allerede stressede økonomier og samfund i højere risiko for inflation, sociale mobilitetsproblemer og forsyningskædenedsmeltning.

Kun få undtagelser

Ser man frem mod 2022, mens virksomheder i Argentina og Kina forudser små forbedringer, forventer operatører i de fleste regioner, at manglen på lastbilchauffører vil blive ved med at stige: Tyrkiet med 15 procent, Mexico med 32 procent og Eurasien og Europa med 40 procent.

Inden for passagertransport var 7 procent af buschaufførstillingerne ubesatte i 2021 i Europa. Operatørerne forventer, at dette vil nå 8 procent i 2022 i de undersøgte lande.

Kvinder efterlyses…..stadig

Mindre end 3 procent af lastbilchaufførerne var kvinder i 2021 i alle regioner, med bemærkelsesværdige undtagelser i Kina på 5 procent og USA på 8 procent.

Andelen af kvindelige buschauffører i Europa var endnu bedre med 12 procent. Disse satser er dog alle stadig et godt stykke under transportsektorens normer, især i Europa og USA, hvor henholdsvis 22 procent og 28 procent af alle transportarbejdere er kvinder.

Demografisk tidsindstillet bombe

Unge chauffører under 25 år forblev et lille mindretal, med 6 eller 7 procent af lastbilchaufførbefolkningen i de fleste regioner. På den anden side er der mellem to og fem gange flere ældre bilister over 55 år i alle regioner, bortset fra Kina og Mexico. I USA og Europa udgør ældre chauffører omkring en tredjedel af arbejdsstyrken. Europa har den højeste gennemsnitlige chaufføralder med 47 år.

Den voksende aldersforskel er mere alvorlig for passagertransport. I Europa var kun 3 procent af buschaufførerne under 25 år i 2021, hvilket er halvdelen af den samlede transportsektor. Chauffører over 55 år var dog 32 procent af arbejdsstyrken, med en gennemsnitlig chaufføralder på 50.

Ifølge vejtransportoperatører er henholdsvis chaufførforholdene og professionens image anset som hovedårsagerne.

- Vejtransportoperatører gør deres del, men regeringer og myndigheder er nødt til at fastholde fokus, især for at forbedre parkeringsinfrastrukturen, træningsadgang og opmuntre flere kvinder og unge til faget, konkluderer IRU's generalsekretær Umberto de Pretto.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109