Overvindelse af udfordringer i forsyningskæder
Kommentar af Richard Parkinson, havnedirektør i Solent Gateway Ltd, havneoperatørvirksomhed i Southampton, England. (Oversat fra engelsk).
”I de seneste måneder har Covid-19 lagt et utroligt pres på globale forsyningskæder. Men det er ikke kun pandemien, der forårsager uforudsete pres på den britiske forsyningskæde. Vi har en aldrende infrastruktur, en kronisk HGV-førermangel, rekordhøje priser og rekordlav tilgængelig plads inden for søfragt, nye regler for handel med EU og derudover en mangel på lager i Storbritannien.
Mens vi har været nødt til at blive hjemme, har onlineshoppen toppet, og en stigende mængde varer er blevet transporteret over hele kloden. Ifølge UNCTAD repræsenterer maritim logistik 90 procent af verdens forsyningskæde. Derfor er havne en integreret del af den globale handel. Det globale fragtmarked er i øjeblikket under ekstremt pres, og overbelastning af havne resulterer i forsinkelser af containerskibe, som kan føre til afgiftsbelastning for fragtejere.
Det er virkelig tider uden fortilfælde, der kræver, at beslutningstagere på tværs af en lang række sektorer tænker grundigt og tænker anderledes, når det kommer til at sikre uafbrudt forsyning i højsæsonen og fremover. En multimodal tilgang kan imødekomme kundens behov på den bedste måde, så han kan reagere på ændringer og automatisk foretage ændringer i planen i overensstemmelse med de spørgsmål, han står overfor. End-to-end-forsyningskæder er imidlertid afhængige af aktiver, og man er kun så robust som mængden af involverede skibe og/eller operatører.
Branchen har stået over for mange udfordringer med brexit, jul, Covid-19 og Suez-kanalen, og selvom nogle kan ses som isolerede hændelser, er de sket, og det vil de igen. Det er svært at forberede sig på det ukendte, og hvornår det kan ske, men jeg tror, at operatører har en fantastisk måde at indsamle data efter disse begivenheder og bruge det til at forbedre eventuelle sammenbrud i kæden som forberedelse til, hvis der er en næste gang.
Som et resultat af pandemien tog rederier skibe ud af havet på grund af reduceret efterspørgsel, men det er interessant, at efterspørgslen nu stiger, og alligevel er antallet af skibe tilbage på havet ikke steget tilsvarende. Omkostningerne ved at bruge skibe er skudt i vejret - en kunde, der importerede fra Japan, betalte tidligere 900 pund per container, nu er det 7.000 pund og endda 14.000 pund fra Kina. Så vi ser priserne forblive høje med færre skibe i drift - hvilket incitament har operatørerne til at få flere skibe tilbage på vandet og komme tilbage til, hvor de var, når deres indkomst er sund med reducerede antal? Vi har virkelig brug for, at alle arbejder sammen for at gavne alle parter - det er meget ensidigt i øjeblikket, men jeg forstår, at virksomheder kan være forsigtige med en hurtig tilbagevenden til præ-Covid, mens pandemien stadig påvirker livet.
Når jeg ser fremad, tror jeg, at autonomi vil være enorm, og vi vil se afhængigheden af uddannede operatører blive fjernet. Autonom forsendelse testes allerede, og selvfølgelig vil dronernes muligheder kun blive forbedret i fremtiden.
Selvom der ikke er nogen magisk løsning til kombinationen af de komplekse udfordringer, vi står overfor, er en foreslået tilgang at sætte havnenes lagre i centrum for den britiske distributionsstrategi.
Havnefokus-modellen er meget enkel. I stedet for at transportere dine varer flere hundrede kilometer ind i landet til primære distributionscentre, er lagerfaciliteterne placeret tæt på eller inden for vigtige havne. Ved at gøre det tager du dyre, tidskrævende led ud af forsyningskæden og erstatter dem med problemfri, enkle løsninger fra skib til dørtrin.
En anden mulighed at overveje, som igen tager led ud af forsyningskæden, er at udnytte jernbanenettet i havnen til videre transport. Vi er så heldige i Solent Gateway at tilbyde en dedikeret jernbaneforbindelse, der er forbundet til den nationale jernbaneinfrastruktur og kan levere en direkte rute til gods, samtidig med at trafikken på vejene reduceres.
Hos Solent Gateway er vi forpligtet til at løse kundernes udfordringer i forsyningskæden og støtte virksomheder, der søger at facilitere logistikcentre, erhvervsparker, lagring, fra hav til jernbane, fra hav til vej, bil, projektgods, stykgods, tørbulk og breakbulk”.
/anga.