23948sdkhjf

Selvkørende lastbil debutterer på svensk landevej

Den første selvkørende eldrevne lastvogn er rullet ud fra DB Schenkers terminal i Jönkøbing.

Jönköbing er et vigtigt logistisk knudepunkt for godstrafikken i Sverige – både på jernbane og vej. Derfor var det også passende, at det er her den første selvkørende eldrevne lastbil – en Einride T-pod – har bevæget sig ud på offentlig vej. Debuten er dog kun et lille bitte skridt på vejen mod en førerløs fremtid.

Det er DB Schenkers terminal i Jönköping, der er base for forsøget med den elektrisk drevne, selvkørende lastbil, der er udviklet af den svenske producent Einride.

- Det er ikke en lang distance, men det er et første skridt, som vil revolutionere dele af vores industri, siger Mats Grundius, der er CEO for DB Schenker Cluster Sverige, Danmark, Island.

100 meter offentlig vej

T-pod, den selvkørende lastbil, kører ca. 300 meter rundt på DB Schenkers faciliteter i Jönköping. Heraf er 100 meter på offentlige veje.

- Det er vigtigt at bevæge sig langsomt fremad. Det er en mulighed for at få viden om ny teknologi, og er et skridt i retning af vores overgang til et bæredygtigt transportsystem. Elektrificering og automatisering er afgjort fremtiden, og vi ønsker at være en del af den teknologiske udvikling og se, hvilke muligheder og udfordringer det bærer med sig, siger Mats Grundius.

Chaufførjobs?

Da DB Schenker og Einride præsenterede deres planer om at introducere en selvkørende lastbil, blev der rejst nogle bekymringer hos chaufførerne - om deres job ville forsvinde.

- Det er virkelig ikke den måde, jeg ser på det. For det første skal vi have uddannede chauffører, som skal overvåge køretøjerne og kan tage kontrol over dem, hvis det er nødvendigt. Jeg ser de eksterne drivkræfter som en del af et team, der arbejder i et kontrolrum, som overvåger T-pods og er klar til at overtage styringen, når situationen kræver det, fortæller Mats Grundius.

Der er potentiale for de nye T-pods mellem DB Schenkers terminaler, hvor køretøjet lastet i den ene og losses i den anden, dvs. mellem kendte lastnings- og losningspunkter.

Der er mulighed for at optimere den interne logistik mellem faciliteterne i Sverige. Blandt andet ses der mulighed for at T-poden kan køre mellem Jönköping og Borås. Desto flere punkter der kan bindes sammen, desto mere effektiv kan man blive.

Ved at T-poden er elektrisk drevet reduceres emissioner og støj. Men ved at den er selvkørende, vil den forhåbentlig også bidrage til øget færdselssikkerhed.

- De fleste trafikulykker, som sker i dag, er forårsaget af den menneskelige faktor. T-Pod har omfattende sikkerhedssystemer, som vil forhindre noget uforudset i at ske, men jeg er ikke så naiv at tro, at alle ulykker vil ende, pointerer Mats Grundius. /Smir

FAKTA

Einride T-Pod

Lasteevne: 15 paller, svarende til 15 kvadratmeter

Længde: ca. 7 meter

Vægt: 20 ton med fuld belastning

Batteri: Batteriets kapacitet er 200kWh. En ladning er nok til ca. 200 km

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079