Nye bestemmelser sikrer fælles rammer
Medlemmerne hos Danske Shipping- og Havnevirksomheder (DSHV) under Dansk Industri (DI) har på en virtuel generalforsamling netop vedtaget foreningens nye forretningsbestemmelser. DI’s administrerende direktør, Lars Sandahl Sørensen, holdt oplæg for de cirka 40 deltagere på generalforsamlingen, hvor vedtagelsen af de nye bestemmelser var det vigtigste punkt på dagsordenen.
DSHV, der med virkning fra 1. januar 2020 blev en fusion af Danmarks Skibsmæglerforening og Danske Havnevirksomheder, vil med 115 medlemsvirksomheder og sekretariatschef Jakob Svane og chefkonsulent Jesper Sebbelin i spidsen gerne signalere, at fusionsprocessen også er gennemført, hvad angår forretningsbestemmelserne.
- Nu er foreningerne fusioneret, og så er det oplagt også at fusionere deres forretningsbestemmelser. DSHAB - Danske Shipping- og Havnevirksomheders Almindelige Betingelser, som de kommer til at hedde, forventer vi bliver offentliggjort og træder i kraft efter sommerferien. Det bliver et nyt sæt standardbestemmelser for branchen og hele fundamentet under mange af vores medlemsvirksomheders forretning. De sikrer, at der er en fælles referenceramme – fælles vilkår at lave forretning på, men sikrer også medlemmernes juridiske sikkerhed i forsikringsspørgsmål. Det bliver et sæt forretningsbestemmelser, som bliver standard på havne- og skibsmæglerområdet, men som også sagtens kan bruges længere ude i transport-leddene, hvis man måtte påtage sig opgaver derude. Vi mener, vi nu har et sæt utrolig solide og konkurrencedygtige forretningsbestemmelser og en unik, skræddersyet vare på hylden til medlemmerne, siger sekretariatschef Jakob Svane fra DSHV.
Chefkonsulent Jesper Sebbelin fra DSHV mener, at de vidtfavnende bestemmelser vil gøre, at medlemmerne bedre vil kunne spejle sig i dem:
- I Danmarks Skibsmæglerforening opdaterede vi nogle bestemmelser i 2018. Vi vidste, at vores medlemmer ikke bare var skibsmæglere og skibsagenter, de var også vognmænd med fragtføreransvar, speditører og formidlere. Derfor var vi nødt til at tænke det hele ind, og hvis man ser NSAB (Nordisk Speditørforbunds Almindelige Bestemmelser, red.) igennem, vil man se, at de også omfatter shipping, stevedoring, pakhus, mm. Så vi er gået samme vej med DSHAB. Det gør, at medlemmerne bedre kan spejle sig selv i det, siger Jesper Sebbelin.
(Denne artikel er også bragt i Transport Tidende nummer 12/2021).