23948sdkhjf

Søger flere kvindelige chauffører

ATL: Om ti år skal hver tiende chauffør være kvinde.

Transportbranchen skal blive langt bedre til at få fat i kvinderne. En taskforce har det seneste halvandet år set på, hvordan man får flere kvindelige chauffører.

Taskforcen barsler nu med syv anbefalinger og et ambitiøst mål om, at hver tiende chauffør i 2030 skal være kvinde.

Det skriver arbejdsgiverforeningen ATL i en pressemeddelelsel.

De seneste fire år er antallet af kvinder i branchen steget, men de udgør stadig kun omkring 2 - 2,5 procent af chaufførerne. Det kan vi gøre bedre, lyder det fra taskforcen for flere kvinder i førersædet, som efter halvandet års arbejde er klar med sine anbefalinger.

10 procent

Målet er, at hver tiende chauffør skal være kvinde om ti år. Det kan lyde meget ambitiøst, men det varer til niveauet i Sverige i dag.

- Vi skal gøre meget mere for at udjævne kønsforskellene i branchen. I en tid med mangel på chauffører går det ikke, at vi kun rekrutterer fra halvdelen af befolkningen. Vi har brug for alle, som har lyst til at køre lastbil, siger Lars William Wesch, direktør i ATL og medlem af taskforcen.

Bag taskforcen for flere kvinder i førersædet står ATL, 3F og DTL-A i regi af Transportens Udviklingsfond og Godstransportens Udviklings- og Uddannelsesfond. Arbejdet har ført til syv anbefalinger, som er nævnt nedenfor.

- Det er ikke sådan, at man som virksomhed skal leve op til alle anbefalingerne, før man kan ansætter en kvindelig chauffør. Det skal mere ses som nogle gode råd. Det vigtigste er, at virksomhederne ser kvinder som en mulighed, når der er ledige job og lærepladser, siger Lars William Wesch.

SCT Transport

En af de store transportvirksomheder, der ønsker flere kvindelige chauffører er SCT Transport A/S.

Hanne Bødker-Petersen, som er adm. direktør i SCT Transport A/S, har sat sig sit eget mål for at få flere kvinder ind i virksomheden. Hver gang et chaufførjob er ledigt, skal mindst én kvindelig ansøger inviteres til samtale. Og hvis hun er den mest kvalificerede, vil hun naturligvis blive ansat.

SCT Transport A/S kører entreprenørkørsel og har hovedkontor i Gilleleje på toppen af Sjælland. Der er ansat omkring 200 chauffører, og de to er kvinder.

Hanne Bødker-Petersen har selv siddet med i taskforcen for flere kvinder i førersædet. Det er hendes ambition at ansætte flere kvinder i de kommende år, men hun tvivler på, at hun når helt op på 10 procent kvinder i 2030, som er taskforcens målsætning.

- Vi har svært ved at honorere ønsker om fleksibel arbejdstid, og det sorterer mange kvinder fra. Vi skal levere, når vores kunder har brug for det,

siger Hanne Bødker-Petersen.

Ellers kan direktøren for SCT Transport ikke se de store forhindringer for at få flere kvindelige chauffører ind på virksomheden.

- Fysisk er der ingen problemer. I bilerne er det hele automatisk. Men det er en mandeverden, så det skal man psykisk være indstillet på, siger Hanne Bødker-Petersen som samtidig understreger, at der er blevet taget godt i mod kvinderne på hendes virksomhed.

Flere fordele

Når det handler om kvalifikationer, har kvinderne flere fordele. De er ofte bedre end mænd til at koncentrere sig og servicere kunderne, mener Hanne Bødker-Petersen.

- De er ofte også ret vakse til IT, som vi bruger meget af. Og så får de færre skader på bilerne, siger hun.

Hvis det for alvor skal lykkes at få kvinder til at søge ind i transportbranchen, kræver det, at de har nogle andre kvinder at spejle sig i. Det er altså lettere at ansætte den 3. og 4. kvinde end de to første.

 Hanne Bødker-Petersen er klar med kvindelige mentorer i fremtiden.

- Vi ansætter fire elever om året. Hvis bare én af dem i fremtiden er kvinde, vil det være godt, siger hun.   /Smir

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156