23948sdkhjf

Dyretransportbøder i strid med politisk aftale

ITD og DTL: Chaufførerne og vognmændene er pålagt et urimeligt ansvar for transportegnethed.

Der har i den seneste tid været røre blandt mange af de chauffører, der transporterer dyr, fordi chaufførerne er utilfredse med, at de skal være ansvarlige for, at de dyr, som de afhenter hos landmændene, er egnede til transport. En gruppe af chauffører har truet med at nedlægge arbejdet fra på onsdag for at få fødevareministeren i tale.

Formanden for DTL Dyr Leif Lund Knudsen og adm. direktør for DTL - Danske Vognmænd Erik Østergaard udtaler i den forbindelse:

- For DTL står det klart, at der er bred enighed blandt alle repræsentanter for aktørerne i branchen i kæden fra landbrug og transportør til slagteri, om at ansvarsfordelingen for, om dyrene er egnede til transport, bør ændres. Det bør være landmanden, der i samråd med sin dyrlæge er ansvarlig for, at de dyr, der sendes fra stalden, er egnede til at blive transporteret. Som situationen er i dag, risikerer chauffører og vognmænd store bøder, hvis det fx viser sig, at dyrene har gamle skader, der er opstået hos landmanden længe inden transporten.

- Problemet med den urimelige ansvarsfordeling må løses professionelt ved forhandlingsbordet, og det har vognmændenes organisationer forsøgt i årevis. DTL vil appellere til, at den etablerede dialog om problemet forstærkes og bliver mere konstruktiv, og ikke erstattes af en overenskomststridig konflikt.

Løsning i DK og EU

- Fra DTL’s side er vi aktive i sagen og mødes i november med socialdemokraternes dyrevelfærdsordfører Anders Kronborg på Christiansborg og med Europaparlamentsmedlem Niels Fuglsang hos en dyretransportør.

I forbindelse med DTL-Dyrs generalforsamling i januar deltager Asger Christensen, der er Europaparlamentsmedlem for Venstre.

- Løsningen ligger i bund og grund i en ændring af den danske fortolkning af EU’s forordning om transport af dyr og en præcisering af ansvarsfordelingen i EU-forordningen. Det vil tage år at opnå en ændring af forordningen, og i mellemtiden, må vi finde en dansk model, som både fastholder dyrevelfærden og sikrer vognmænd og chauffører mod store bøder for forhold, som de ingen indflydelse har på.

ITD: Ikke i orden

Brancheorganisationen ITD mener, at den danske bødepraksis i forbindelse med dyretransporter er i strid med en eksisterende politisk aftale.

Det skriver ITD i en meddelelse på organisationens hjemmeside.

Trods politisk aftale om det modsatte oplever chauffører og vognmænd fortsat helt urimelige bøder i forbindelse med transport af dyr. Ansvaret for dyrenes tilstand hører hjemme i stalden – ikke i førerhuset på en lastbil, mener ITD, der vil have myndighederne til at administrere reglerne i overensstemmelse med politikernes ønsker.

Efter pres fra blandt andre ITD, Landbrug & Fødevarer og en række andre organisationer inden for transport og landbrug blev Fødevarestyrelsens bødepraksis i 2019 ændret, så chauffører kun skulle ifalde bøder, hvis det konkret kunne dokumenteres, at han eller hun havde et personligt ansvar for, at der blev læsset et dyr, der ikke var egnet til transport.

Men trods aftalen oplever både chauffører og transportører fortsat helt urimelige bødeforlæg.

- Det er simpelthen ikke i orden, at myndighederne fortsat pålægger den enkelte chauffør og vognmand urimeligt store bøder i forbindelse med dyrenes velfærd. Det må nu en gang være landmanden, der har passet sine dyr i månedsvis, som sammen med en uddannet dyrlæge kan vurdere det enkelte dyrs tilstand. Derfor må det også være landmanden, der bærer hovedansvaret og risikerer bøden, mens chauffører kun i oplagte tilfælde bør bebrejdes – nøjagtig som det også er forudsat i loven, siger Henriette Kjær, der er politisk chef i ITD.

Imod politisk hensigt

Hun mener, det er uacceptabelt, at anklagemyndigheden tilsyneladende administrerer loven i modstrid med politikernes ønsker.

- ITD bakker helt og holdent op om dyrevelfærd også under transport. Men det, vi oplever, er en sanktionspraksis og bødestørrelse som slet ikke står i forhold til hverken lovens intention, chaufførers muligheder eller forseelsens størrelse. Det er ganske enkelt ikke muligt for en chauffør at vurdere hvert enkelt dyr under pålæsning andet end i de helt oplagte tilfælde, hvor der jo så også er mulighed for at straffe. Men anklagemyndigheden lader til fortsat at rejse sager mod chauffører for at køre med dyr, der ikke er transportegnet, selvom chaufføren har gjort, hvad der stod i hans magt for at kontrollere dyrenes transportegnethed, og det skal selvfølgelig stoppes snarest, siger Henriette Kjær.

ITD lover fortsat pres på myndigheder og beslutningstagere for at få sanktionspraksis til at være i overensstemmelse med de politiske ønsker.  /Smir

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125